17.05.2024
19:00
Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie NFM lub rezerwacje poprzez stronę nfm.wroclaw.pl
17.05.2024
19:00
Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie NFM lub rezerwacje poprzez stronę nfm.wroclaw.pl
Andrzej Panufnik Heroic Overture
Roman Palester Concertino na fortepian i orkiestrę
Stanisław Skrowaczewsk Muzyka nocą, wariacje symfoniczne na orkiestrę
Karol Rathaus Polonaise Symphonique
Orkiestra Narodowego Forum Muzyki
Clare Hammond – fortepian
Yaroslav Shemet – dyrygent
Mając jedynie 28 lat, pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej w Katowicach oraz dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku. W latach 2020-2022 był pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. W sezonie 2020/2021 sprawował funkcję głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej we Lwowie INSO-Lviv, a od ukończenia studiów był najmłodszym akademickim wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, w Instytucie Dyrygentury w latach 2018-2023. Obecnie jest wykładowcą akademickim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W 2023 r. znalazł się w gronie nominowanych do Paszportów Polityki.
W branży operowej jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 r. w produkcji Poławiacze pereł Georgesa Bizeta. Po kilku latach, już w roli dyrektora muzycznego tego teatru, pod jego batutą powstały nowe produkcje Króla Rogera Karola Szymanowskiego, Rigoletta Giuseppe Verdiego oraz Łaskawości Tytusa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Współpracował z Operą Narodową w Odessie, gdzie poprowadził m.in. Carmen Georgesa Bizeta oraz Madama Butterfly Giacomo Pucciniego. Regularnie współpracuje z Operą Śląską, gdzie wznowił produkcje La Finta Giardiniera Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz jako kierownik muzyczny poprowadził La Rondine Giacomo Pucciniego.
Spektrum repertuaru Yaroslava Shemeta wykracza poza kanon muzyki symfonicznej i operowej. Specjalizuje się on także w wykonywaniu muzyki współczesnej, ma na swoim koncie ponad 60 prawykonań. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi – w 2018 r. wraz z Lars Danielsson Group oraz orkiestrą INSO-Lviv poprowadził koncert w ramach legendarnego lwowskiego festiwalu muzycznego Leopolis Jazz Fest. Poza działalnością artystyczną dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, prowadząc kursy mistrzowskie dla dyrygentów, m.in. w Poznaniu, Gdańsku, Kijowie, Charkowie i we Lwowie. Jego umiejętności, charyzma i energia sprawiają, że zdaniem krytyków potrafi tchnąć nowe życie w doskonale znane słuchaczom kompozycje, sprawiając, że słucha się ich niemal jakby po raz pierwszy.
Fot. W. Mateusiak
Uznana za „pianistkę o niezwykłych talentach” („Gramophone”) i „ogromną moc” („The Times”) Clare Hammond jest doceniana za wirtuozerię i siłę swoich wykonań. W 2016 r. zdobyła nagrodę dla młodych artystów Royal Philharmonic Society.
W tym roku debiutuje na festiwalu BBC Proms, Konzerthaus w Berlinie i Salle Bourgie w Montrealu, a także powraca do Wigmore Hall, londyńskiej National Gallery i Raritäten der Klaviermusik w Husum. Nagrała płytę z koncertami Brittena, Tippetta i Waltona z BBC Symphony Orchestra i George’em Vassem, wykonuje Rachmaninowa z Bournemouth Symphony Orchestra i Tomem Fetherstonhaugh oraz Hesketh z Ulster Orchestra i Anną Rakitina. Clare Hammond wykona światowe premierowe wykonania nowo odkrytej fantazji Andrzeja Panufnika z Filharmonią Poznańską i Łukaszem Borowiczem oraz nowego koncertu Ninfei Cruttwell-Reade z Walijską Orkiestrą Narodową BBC.
Muzyka współczesna jest podstawą twórczości Clare Hammond. Zagrała ponad pięćdziesiąt światowych premier, w tym premierowe wykonania najważniejszych dzieł Arlene Sierra, Roberta Saxtona i Michaela Berkeleya. Jej dyskografia obejmuje premierowe nagrania ponad dwudziestu dzieł. W 2019 r. zagrała światową premierę utworu Kennetha Hesketha Uncoiling the River z Martynem Brabbinsem i Walijską Narodową Orkiestrą BBC oraz kolejny występ z Royal Liverpool Philharmonic i Wasilijem Petrenko. W 2022 r. weszła w skład nowego kwartetu fortepianowego Grahama Fitkina z G. Fitkinem, Ruth Wall i Kathryn Stott na festiwalu w Aldeburgh i tym występem zainaugurowała sezon 2022/2023 Southbank Centre w Queen Elizabeth Hall.
Hammond nagrała sześć płyt dla BIS, a ostatnio wydała album z etiudami wizjonerskiej francuskiej kompozytorki Hélène de Montgeroult, którego premiera miała miejsce podczas specjalnego koncertu w londyńskiej National Gallery i była szeroko prezentowana w rankingach Kompozytor Tygodnia i Essential Classics BBC Radio 3. Płyta została wybrana jako Editor’s Choice magazynu „Gramophone”. Recenzenci zwrócili uwagę na historyczne znaczenie etiud i idealne dopasowanie do wirtuozowskich i lirycznych zdolności Clare Hammond. Wcześniej nagrała płytę z wariacjami XX i XXI wieku, która spotkała się z szerokim uznaniem krytyków, oraz płytę z etiudami Unsuka China, Nikołaja Kapustina, Siergieja Łapunowa i Karola Szymanowskiego, za którą otrzymała Opus d’Or magazynu „Opus HD” oraz najwyższą ocenę od magazynu „Diapason”.
Clare Hammond ukończyła studia licencjackie na Uniwersytecie w Cambridge, gdzie uzyskała podwójny pierwszy wynik w dziedzinie muzyki, a także podjęła studia podyplomowe u Ronana O’Hory w Guildhall School of Music & Drama oraz u profesora Rhiana Samuela na City University London. W 2012 r. obroniła doktorat w zakresie koncertów fortepianowych lewej ręki XX wieku. W 2014 r. Clare współpracowała z francuską pianistką Anne Queffélec w ramach programu Philip Langridge Mentoring Scheme prowadzonego przez RPS.
Fot. P. Gatward
Orkiestra należy do czołowych zespołów symfonicznych na polskiej scenie muzycznej. Współpracuje z gronem uznanych artystów gościnnych, takich jak Jacek Kaspszyk, Giovanni Antonini, Lawrence Foster, Philippe Herreweghe, Jerzy Maksymiuk, Michael Schonwandt, Dima Slobodeniouk, Gilbert Varga, Mario Venzago, Piotr Anderszewski, Jonathan Biss, Ning Feng, Pablo Ferrández, Elisabeth Leonskaja, Midori, Julian Rachlin, Nikolaj Szeps-Znaider, Elina Vähälä i István Várdai. W sezonach 2017/18–2022/23 jej dyrektorem artystycznym był wielokrotny zdobywca nagrody Grammy, Giancarlo Guerrero.
W swoich nagraniach oraz podczas koncertów wyjazdowych orkiestra regularnie sięga po twórczość takich mistrzów, jak Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki czy Arvo Pärt. Płyta z symfoniami tego ostatniego kompozytora, nagrana przez orkiestrę pod batutą Tõnu Kaljuste (ECM), otrzymała w 2019 r. International Classical Music Award. W czerwcu 2021 r. premierę miał wydany przez wytwórnię Deutsche Grammophon album NFM Filharmonii Wrocławskiej zarejestrowany wraz z Bomsori pod dyrekcją Giancarla Guerrero, a w 2023 r. Francis Poulenc, Joseph Jongen, na którym partie solowe wykonał znakomity Karol Mossakowski. Ten ostatni ukazał się nakładem Narodowego Forum Muzyki oraz CD Accord i jest nominowany w kategorii „Muzyka koncertowa” (Concertos) do International Classical Music Awards 2024.